Op donderdag 20 augustus vonden bij Fruitpark in Ochten de eindpresentaties plaats van alweer de tweede leergang van de TechMBA. Adviseur Iris de Goijer is een van de negen deelnemers die geslaagd is voor het programma en verdiend het TechMBA-certificaat in ontvangst mocht nemen. Hoe heeft zij de TechMBA ervaren en welke geleerde vaardigheden hebben het meeste impact op haar werk? Een interview met Iris.

Wat was voor jou een eye-opener bij de opleiding?

“In mijn dagelijks werk ben ik normaal gesproken vooral technisch bezig en voer ik advieswerkzaamheden uit voor opdrachtgevers. Tijdens de TechMBA heb ik mij gefocust op de bedrijfskundige kant van bedrijven. Daardoor kijk je als het ware met een frisse blik naar je werk. Dat kwam ook terug in mijn opdracht met Joselien Dekkers. Samen hebben we een methode ontwikkeld om duurzaamheid bij nieuwbouwprojecten te stimuleren. Deze opdracht heeft raakvlakken met ons dagelijks werk als adviseur, maar door de bedrijfskundige benadering hebben we nu echt een mooi product neergezet.”

Welke vaardigheden opgedaan bij de TechMBA hebben het meeste impact op je huidige werk?

“In principe kan je alles wat je leert tijdens de colleges direct toepassen in de praktijk. De ene keer doe je dit iets bewuster dan de andere keer. Wat je vandaag leert pas je morgen toe. Prettig ook is dat je tijdens de opleiding gelijk terugkoppeling krijgt op geleverd werk.

Tijdens de TechMBA hebben we ook aan onze social skills gewerkt. Een vaardigheid die er daarbij uit springt is toch wel het leren pitchen. Als adviseur heb ik al veel ervaring met het geven van presentaties en het presenteren van ons werk aan opdrachtgevers, maar pitchen is een vak apart. In plaats van uitgebreid iets toe te lichten heb ik geleerd hoe je luisteraars enthousiast maakt en je een verhaal kort en krachtig kunt vertellen.


Daarnaast maakte ik bij de TechMBA kennis met verschillende managementaspecten, dat in mijn huidige werk natuurlijk al een belangrijke onderdeel is. Tijdens de opleiding kregen we verschillende theorieën hierover, waardoor ik deze aspecten bewuster toe kan passen. Door de opleiding heb ik een andere blik op bedrijven en organisaties gekregen en begrijp ik beter waarom sommige bedrijfskundige keuzes gemaakt worden.”

Welke aspecten van de TechMBA trokken je het meest?

“Ik denk dat ik het meest geleerd heb van het eerste studieblok, gegeven door de Erasmus Universiteit. We gingen in op business models, analyseerden verschillende klanten en leerden hoe je een product of idee het beste kunt verkopen. Dat zijn dingen die ik niet dagelijks doe en dat vond ik daarom juist erg interessant .

Maar het leukste onderdeel vond ik misschien nog wel de reis naar Zuid-Afrika. Dat was heel intensief: je bent ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat met elkaar op pad. Aan het begin van de week leer je een nieuw bedrijf kennen en aan het eind van de week moet je voor datzelfde bedrijf een verbetervoorstel indienen. Dat was pittig. Ik vond het erg leuk om te zien dat iedereen een ander voorstel had voor hetzelfde bedrijfskundige probleem. ”

Hoe was de groepsdynamiek?

“Het was een diverse groep met een hele fijne sfeer. Dit waren allemaal collega’s van verschillende vestigingen waar ik normaal gesproken minder contact mee heb. Een van de waardevolste dingen vind ik dan ook dat ik mijn collega’s beter heb leren kennen. We bellen elkaar nu sneller en helpen elkaar waar nodig.”

Wat zijn jouw plannen nu je de TechMBA hebt afgerond?

“Ik wil vooral verder gaan met het in mijn werk toepassen van de nieuwe inzichten en invalshoeken die deze TechMBA mij hebben verschaft. De volgende opleiding staat trouwens al weer op de planning: om in 2021 helemaal klaar te zijn voor BENG ga ik binnenkort examens doen om gecertificeerd EP-U/D adviseur te worden. Kortom, ik kijk ernaar uit om mij verder te ontwikkelen binnen Cauberg Huygen.”

Lees meer:

College over de juridische aspecten van ondernemen
Leerzaam bezoek TechMBA aan de EU in Brussel
Nachtwerk voor TechMBA in Zuid-Afrika
TechMBA-opleiding officieel van start

Lisette Poldermans smoelenboek

Wilt u meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met Lisette Poldermans